1. Alustan pesu ja muoviosien purku
1. Irroitetaan muoviset sisälokasuojat (etu ja taka)
2. Irroitetaan ruosteenetokäsittelyn kannalta tarvittavat alustaa peittävät muoviosat.
3. Alustaan ruiskutetaan liuotin ja shampoo, jonka jälkeen pestään painepesurilla ja kuumalla vedellä noin 200 baarin paineella.
2. Kuivaus (kaikissa käsittelyissä)
4. Auto kuivataan erillisessä kuivaushuoneessa lämpöpuhaltimella ja koteloturbolla.
5. Tavaratila tyhjennetään ja sivuveroilut avataan (Ei lisäturvakäsittelyssä)
3. Yläpuoliset kotelot ja ovet (ei lisäturvakäsittelyssä)
6. Poistetaan tavaratilan kannen verhous
7. Ruiskutetaan tavaratilan kannen tukirakenteet sispuolelta
8. Ruiskutetaan takapään kotelorakenteet
9. Ruiskutetaan tavaratilan sivut ja muut tavaratilasta suojattavat kohteet
10. Ovien suojaus vesivalumarei'istä tai listojen rei'istä (reikiä poraamatta)
11. Asikkaan halutessa suojaamme ovet perinteisellä tavalla porattujen reikien kautta
12. Suojataan konepellin tukirakenteet sisältä päin. Diamond-kaksoiskäsittelyssä ruiskutataan lisäksi ovenpohjat ja takasivukotelot pitkävaikutteisella erikoiskoteloaineella
4. Alustan kotelorakenteiden ja alustan suojaus nosturilla
13. Auto siirretään nosturille, peitetään jarrut ja muut tarvittavat kohteet (lisälämmitin ym)
14. Ruiskutetaan tukivarret ja apurungot
15. Ruiskutetaan eturunkoaisat ja muut etupään kotelorakenteet
16. Ruiskutetaan kynnyskotelot ja muut keskiauton suojattavat kohteet
17. Ruiskutetaan takarunkoaisat ja muut takapään kotelorakenteet
18. Ruiskutetaan alustan saumat ja koko alusta ruosteenestoaineella. Diamond-kaksoiskäsittelyssä ruiskutetaan lisäksi kynnyskotelot, etu- ja takarunkoaisat sekä muut tärkeät kohteet pitkävaikutteisella erikoiskoteloaineella
19. Ruosteenestoaineen kuivuttua suojataan koko alusta kulutusta kestävällä alustasuoja-aineella. Diamond-käsittelyssä kuluviin kohteisiin ruiskutetaan lisäkerros alustasuoja-ainetta.
5. Purettujen osien paikoilleen asennus
20. Muovisten sisälokasuojien asennus
21. Moottorin suojamuovien asennus
22. Vaihteiston suojamuovien asennus
23. Keskilattian sujienmuovien asennus
6. Päältäpesu ja sisäpuhdistus
24. Levitetään liuotinpesuaine sekä shampoo auton maalipinnalle ja pestään painepesurilla
25. Pestään lasit sisäpuoplelta ja puhdistetaan pölyt
26. Irtohiekkojen imurointi
27. Tarkastetaan ruostesuojaus ja rajaukset
28. Kiinnitetään käsittelytarra alustaan
7. Käytettyjen autojen lisätyövaiheet
Jo 2 -3 vuoden iässä autoissa on jo todenäköisesti alkavaa ruostetta. Ruosteen poisto onnistuu parhaiten hiekkapuhaltamalla.
Hiekkapuhallus suoritetaan kuivauksen jälkeen ja maalataan ruosteenestomaalilla.
29. Todettu ruostetta pesun jälkeen. Kuvassa vasemman takapyörätilan iskunvaimentimen yläpää.
30. Edellinen kohta hiekkapuhalluksen jälkeen
31. Sama kohta ruosteenestomaalattuna.
32. Ruostetta vasemman takapyörön takana.
33. Edellinen kohta hiekkapuhallettuna.
34. Sama kohta ruosteenestomaalattuna.